Beste leden,

de datum voor de eerste inlevering komt stilaan in zicht. 18 november om 23.30 u wordt de map gesloten en kunnen er geen uploads meer plaats vinden. Ondertussen lijkt er wat twijfel te ontstaan over wat nu eigenlijk met ‘Urban fotografie’ of ‘Urban Photography’ wordt bedoeld. U ziet het goed, ik vermeld expliciet de twee talen. Als we gaan zoeken naar Urban Fotografie dan wordt steevast de link gelegd naar Urbex fotografie…. ik citeer:

“ Urban Fotografie (ook wel Urbex genoemd) is een vorm van fotografie waarbij foto’s worden gemaakt van en in verlaten huizen, gebouwen, fabrieken etc… ( www.thijsschouten.com

In ‘Photofacts’, dat zichzelf het grootste Nederlandse weblog over fotografie noemt, staat een artikel “Aan de slag met Urban Fotografie. De eerste zin in dit artikel klinkt als volgt: “Urban Exploring is een onderwerp dat binnen de fotografie steeds populairder aan het worden is. Bij Urban Exploring (ook wel Urbex of Urban genoemd) gaan fotografen op zoek naar bijzonder, vaak bouwvallige, locaties die je kunt vinden in en om steden.

Op de site www.cursus-fotografie.nl  vinden we een artikel met als titel: “wat is Urban fotografie?”

Het antwoord dat ik daar lees is als volgt… “Take nothing but pictures, leave nothing but footprints” Dit is een van de belangrijkste ongeschreven regels binnen de urban fotografie (ook wel rubex of afgekort UE genoemd. Maar wat is urban fotografie nu precies? Bij Urban fotografie worden foto’s gemaakt in en rondom verlaten gebouwen, fabrieken, huizen en zelfs dorpen….

Op wikipedia (Nederlandse versie) is er geen artikel te vinden over Urban fotografie. Daar wordt enkel gesproken over Urban Exploring, afgekort Urbex of UE. Zij geven als definitie het bezoeken, het fotograferen en documenteren van infrastructuur gemaakt door de mens, meestal verlaten gebouwen…In dit artikel wordt nog verder uitbreiding gemaakt naar Ondergronds Fotograferen, het fotograferen van Niet verlaten gebouwen en het fotograferen op grote hoogtes…

Bij het invoeren bij google van de zoekterm Urban Photography krijgen we plots een heel ander verhaal te lezen: ik citeer terug een paar sites:

Urban photography can apply to any image that is taken within the confines of a built-up area. That’s particularly true where the image focuses on architecture, the streets, or the interaction between people and their environment. www.photocrowd.com

Urban photography (also known as street photography) can take many forms. These include architectural, fine art, portrait, landscape and documentary photography.

Op de engelstalige Wikipedia vinden we, naar analogie met de Nederlandstalige, niks terug onder de noemer Urban Photography. Wij krijgen daar onmiddellijk de uitleg over Urban Exploration fotografie: “Urban exploration (often shortened as UE, urbex and sometimes known as roof-and-tunnel hacking) is the exploration of manmade structures, usually abandoned ruins or hidden components of the manmade environment. Photography and historical interest/documentation are heavily featured in the hobby and it sometimes involves trespassing onto private property.

Het is dus meer dan duidelijk dat “Urban” voor verwarring kan zorgen. Uit verdere lezingen van een aantal artikels viel mij op dat vooral de nadruk wordt gelegd op het desolate, het verlatene, dikwijls ook de stilte van de omgeving die de fotograaf in beeld wil brengen. Dat er mensen in beeld komen wordt daarbij niet uitgesloten, maar de personen op zich vormen, meestal, niet het hoofdonderwerp. Het is vooral de ‘stedelijke’ sfeer die bepalend is.

Daar loopt nu precies de dunnen grens tussen straatfotografie en urban fotografie. Waar in het eerste geval de mens op straat, in zijn of haar omgeving, meestal centraal staat, zal dat bij urban fotografie minder het geval zijn.

Dit alles leert mij dat wij voor de inzending van onze wedstrijd de beelden met open vizier moeten bekijken. Niet alleen beelden die voldoen aan de Nederlandstalige benadering mogen in beschouwing worden genomen, maar ook de Engelstalige variant moet aan bod kunnen komen.

Wij zullen deze nota ook overmaken aan de jurerende vereniging zodanig dat ook zij met dezelfde bril naar de werken kunnen kijken. Dit lijkt mij het meest fair. en uiteraard zijn opmerkingen steeds welkom.

Met vriendelijke groet

Herman

1 reactie

Peter De Jaeger · oktober 6, 2020 op 6:20 pm

Herman, fotos worden gepost zonder naam?
Bedankt

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.